Drinkvoeding

Je kunt je lievelingseten ineens niet meer verdragen. Op een bepaald moment van de dag komt het ineens opzetten, zwangerschapsmisselijkheid. Voor veel mommies-to-be is dit verschijnsel heel erg herkenbaar. De één heeft er alleen aan het begin van haar zwangerschap last van, maar wat als dit vervelende cadeautje van dat ukkie daarbinnen langer aanhoudt dan gewenst?

We hoeven je natuurlijk niet meer te vertellen hoe belangrijk het is om een gezond en volwaardig eetpatroon te volgen tijdens je zwangerschap. Het is van groot belang dat je alle voedingsstoffen naar behoefte binnenkrijgt. Zwangerschapsmisselijkheid kan echter roet in het eten (leuke woordspeling 😊) gooien op het moment dat jij zo je best doet om goed voor jezelf en de baby te zorgen.  

In de meeste gevallen verdwijnen deze klachten tussen de 12 en 20 weken van de zwangerschap. 
Echter zijn er ook vrouwen die langer kampen met dit probleem. Waarom de één er langer last van heeft dan de ander is nog niet helemaal duidelijk. Wel is bekend dat zwangerschapsbraken door meerdere factoren kan worden veroorzaakt, onder andere door bepaalde zwangerschapshormonen of door een bacteriële infectie van de maag en/of door psychische factoren zoals stress. Gelukkig zorgt jouw lichaam er wel voor dat de baby krijgt wat ‘ie nodig heeft. Jij kunt je daarentegen behoorlijk ellendig voelen.  

Allereerst hebben wij wat tips voor je op een rijtje gezet. Deze tips zouden jou een handje op weg kunnen helpen zonder dat je over hoeft te gaan op dieetproducten.  

1. Take your rest! Rust is heel erg belangrijk, het zorgt voor minder stress. Dit kan op de lange termijn weer zorgen voor minder misselijkheid. 
2. Laat je verwennen! Het kan zo zijn dat het bereiden van bepaald voedsel of bepaalde producten ervoor zorgt dat de misselijkheid aangewakkerd wordt. Wees dus een keertje brutaal en vraag je partner, moeder, beste vriendin, of wie dan ook, om zo nu en dan jouw privé-kok te spelen.  
3. Wat bij veel vrouwen ook helpt is om nog even te blijven zitten na het eten. Op deze manier kan het voedsel langzaam zakken. Als je meteen gaat liggen kan het zo zijn dat de misselijkheid toch weer op komt zetten. 
4. Gebruik regelmatig over de dag verdeeld kleine porties, deze worden over het algemeen beter verdragen dan grote porties 
5. Gevarieerd eten is natuurlijk belangrijk. Waar nu de nadruk op ligt is op het binnenkrijgen van zo veel mogelijk voedingsstoffen.  
6. Eet en drink meteen iets bij het wakker worden, dus nog voordat je uit bed komt. 
7. Probeer volvette producten te gebruiken zoals volle yoghurt en margarine als dit geen klachten veroorzaakt; Zo krijg je in een kleine hoeveelheid zo veel mogelijk calorieën binnen. 
8.  Vermijd zo veel mogelijk sterke geuren. Denk bijvoorbeeld aan koffie, benzine, sterke kruiden etc. 
9. Drink voldoende, zeker als je vaak moet overgeven. Een tekort aan vocht verergert de misselijkheid. 
 
Mochten deze tips toch niet genoeg helpen en kom je voedingsstoffen tekort? Dan kan er gekozen worden voor drinkvoeding. Drinkvoeding kan een manier zijn om toch aan het juiste aantal voedingsstoffen te komen. Deze drankjes zijn er in verschillende smaken en vallen onder het kopje ‘Dieetproducten’. Via de diëtist kan dit besteld worden. Kleine tip: met drinkvoeding kun je ook heel creatief zijn. Je kunt het bijvoorbeeld als basis voor je pap gebruiken. Of kies je voor de chocoladevariant? Dan kun je er bijvoorbeeld heerlijke chocolademelk van maken. Oh ja, en vergeet de slagroom niet! 😊 
 
Meer van dit soort recepten? Neem dan een kijkje op: https://www.nutriciamedischevoeding.nl/Recepten?page=0&sort=1.  

(Bron: https://www.geboortecentrumnoordlimburg.nl/media/brochures/geboortecentrum-noord-limburg/leefregels/voedingsadviezen/11466.pdf)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *