Borstvoeding

Vorige week hebben we het gehad over ADH en waar je als zwangere vrouw een hogere behoefte aan hebt. Hierbij stonden we voornamelijk stil bij de fase vóór en tijdens de zwangerschap. Maar hoe zit dat nu eigenlijk eenmaal na de bevalling? De één kiest ervoor om flesvoeding te geven in de vorm van kunstvoeding en de ander vindt het prettig om borstvoeding te geven. Over beide vormen is natuurlijk iets te zeggen maar het komt er toch altijd nog op neer dat je moet doen waar jij je als vrouw prettig bij voelt.   

We gaan vandaag vooral stilstaan bij optie 2, borstvoeding. Want waar moet je nou op letten als je hiervoor kiest? Zijn er bepaalde producten die je niet mag eten of drinken? Of zijn er bepaalde voedingsstoffen die de ontwikkeling van je kleintje juist bevorderen? Want in principe ben jij als fresh, new mommy het doorgeefluik van onder anderen belangrijke, of juist wat minder goede, voedingsstoffen. 
 
Nou, allereerst willen we je even geruststellen. Het is namelijk absoluut niet nodig om een heel streng, saai dieet te volgen! Wel zijn er een aantal handige tips en punten waarmee je rekening kunt houden. En wij zouden Vrouw & Vruchtbaarheid niet zijn als wij deze punten niet overzichtelijk voor je hadden opgesomd J 

  1. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je je aan de richtlijnen gezonde voeding houdt. Om je een beetje op weg te helpen raden wij de schijf van vijf aan. Deze schijf van vijf is een hulpmiddel en is gemaakt om mensen te helpen een zo gezond mogelijk eetpatroon te hebben. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je zo veel mogelijk volkorenproducten kiest zodat je genoeg vezels binnenkrijgt. 
  2. Zoals we in ons vorige blog al vertelden zijn eiwitten cruciaal voor jou en je mini me. Eiwitten dragen bij aan eventuele wondgenezing en zijn tevens nodig voor onder anderen de groei van weefsels en transport van voedingsstoffen. 
    Eiwitten zitten vooral in vlees zoals kip en mager rundvlees, eieren, peulvruchten en vis. 
  3. Zorg ervoor dat je genoeg gezonde vetten binnenkrijgt. De hersenen bestaan voor een groot gedeelte uit vet. Je kunt het dus al raden: voldoende gezonde vetten dragen bij aan de hersenontwikkeling van je kleine Einstein to be. 
    Gezonde vetten vindt je bijvoorbeeld in avocado, 100% pindakaas (yumyum), noten, olijfolie en vette vis zoals zalm en makreel bijvoorbeeld. 
  4. Oh ja! Ook wel handig om te weten over de vette vissoorten: Het is een heel goede keuze, maar let wel op dat je niet meer dan 2 porties vette vis per week eet. Dit zou namelijk een minder positief effect op de baby kunnen hebben op de lange termijn.  
  5. In ons vorige blog hebben we al stilgestaan bij het feit dat vitamine D cruciaal is voor de gezondheid van jou én je kleine. Ook tijdens de lactatieperiode is het nog steeds van groot belang dat je genoeg vitamine D binnenkrijgt. Calcium zorgt ervoor dat vitamine D beter wordt opgenomen. Wat je misschien nog niet wist is dat je calciumvoorraad uitgeput raakt tijdens het geven van borstvoeding. Wij raden daarom aan om per dag vier porties melkproducten te kiezen. Dit zou melk, yoghurt, kaas, kwark etc. kunnen zijn.  
  6. Zoals je misschien zelf ook zult merken, zul je meer energie nodig hebben dan je voor je zwangerschap gewend was. Dit is natuurlijk logisch, omdat je nog herstellende bent en een gedeelte van je energie-inname ook doorgeeft aan de baby.  ‘Calorieën’ is eigenlijk een andere benaming voor energie. Hoe meer calorieën je op een dag dus binnenkrijgt, hoe meer energie je hieruit zult halen. Het is dus belangrijk dat je wat meer calorierijke producten kiest dan normaal gesproken. Binnen de diëtetiek hanteren wij een toename van 500 kcal. Maar let op! Iedere vrouw en ieder lichaam is anders en het kan dus zeker zo zijn dat jij net wat meer of minder nodig hebt. Stap voor een goed, persoonlijk advies dus gerust naar je diëtist(e). Ook als je eventueel een vegetarisch, veganistisch of macrobiotisch dieet volgt is het raadzaam om advies te vragen aan de diëtist(e) of een andere zorgprofessional.  
  7. En last but not least: Drink voldoende water! Vooral met de zomer in het vooruitzicht is het belangrijk om voldoende vocht in de vorm van water binnen te krijgen. Het advies is om minimaal 2 liter per dag te drinken. Tip: Vul een kan met water en breng het wat meer op smaak door er bijvoorbeeld een partje citroen & een paar blaadjes basilicum aan toe te voegen. 

 
Probeer verder alcohol en cafeïne zo veel mogelijk te vermijden of in ieder geval te beperken tot de baby drie maanden oud is. Als je na deze drie maanden toch weer van een drankje wil genieten, zorg er dan voor dat er twee tot tweeënhalf uur tussen het laatste drankje en het kolven zit. Op die manier zorg je ervoor dat je zeker weet dat je kindje geen eerste alcoholervaring heeft in zijn of haar eerste levensjaren (laten we die maar lekker bewaren tot ze in de puberteit zitten en zelf gaan experimenteren).  

Hopelijk heb jij iets aan deze tips gehad en kun je zonder zorgen weer lekker genieten van eten, drinken en cuddle-time met jouw kleintje! Oh ja, en wees vooral niet bang of terughoudend in het variëren in smaken en gebruik van bijvoorbeeld kruiden. Tijdens het geven van borstvoeding maakt de baby namelijk al kennis met smaken. Zo zorg je er dus voor dat je kleintje later een super-eter wordt! 

(Bron: https://www.medela.nl/borstvoeding/jouw-borstvoedingsperiode/wat-eten-bij-borstvoeding) 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *