Interview met Rita Razooki

1.Wanneer werd er bij jou PCOS geconstateerd?
“In 2017 ben ik naar de huisarts gegaan omdat ik last had van
onregelmatigheden wat betreft mijn menstruatie. Door mijn huisarts werd ik naar de gynaecoloog doorverwezen en na een aantal onderzoeken werd er PCOS geconstateerd.”

2. Wist je al veel over PCOS of had je er überhaupt al eens van
gehoord?

“Ja, uiteraard. Ik werkte in die tijd al als diëtiste en had al vaak te maken gehad met cliënten die PCOS hebben. Hierdoor had ik dit onderwerp al goed bestudeerd en had ik er dus al kennis mee gemaakt.”

3. Heeft jouw diagnose ervoor gezorgd dat je je bent gaan
specialiseren in voeding en PCOS?

“Nee, mijn interesse was voorheen al groot voor de relatie tussen
hormoon en voeding. Maar na mijn diagnose heb ik me er wel veel meer in verdiept. Als je iets van dichtbij ziet of meemaakt vergroot dat
natuurlijk automatisch je interesse in dat betreffende onderwerp.”

4. In hoeverre beïnvloedt de PCOS jouw leven?
“De PCOS zelf beïnvloed mij niet zozeer: ik heb normale cyclus die
inmiddels 12 keer per jaar is. Bij het vaststellen van de diagnose heb ik wel mijn leefstijl aangepast en ben ik nóg beter op mijn voeding gaan letten. Voeding heeft wel degelijk invloed op PCOS. Ook ben ik
regelmatiger gaan sporten. Ik heb mijn ideale voedingspatroon berekend en ermee geëxperimenteerd, tot ik nu een voedingspatroon heb bereikt waarmee ik me het beste voel en de hoogte sportprestaties heb. Hierdoor zit ik beter in mijn vel en voel ik me prettig!”

5. Hoe heb je ermee leren omgaan?
“Naarmate de tijd vorderde ben ik me meer in het onderwerp gaan
verdiepen. Ik ben erover gaan lezen op bijvoorbeeld fora en ik heb veel vragen gesteld aan de gynaecoloog. Ook heb ik lotgenoten gesproken en hebben we ervaringen en tips met elkaar gedeeld.”

6. Heb je tips voor andere vrouwen die lijden aan PCOS?
“Het is een hormoondisbalans, wat van binnenuit komt. De oplossing is ook van binnenuit. Let daarom goed op wat je eet en doe dat zeg maar 80% van de tijd. Je kunt de overige 20% van de tijd wat lekkers (en suikerrijks) eten. Laat het sporten niet links liggen, want je spieren
worden gevoeliger voor het verbranden van de extra voedingssuikers en op deze manier kun je je lichaam in balans brengen. Afvallen hoef je niet per se als je een goed BMI hebt, zelfs een beetje overgewicht is niet zo erg. Let alleen op het zoveel mogelijk omzetten van je vetmassa in spiermassa. Raadpleeg een gespecialiseerd diëtist als je het fijn zou
vinden om een persoonlijk advies te krijgen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *