Insulineresistentie

Welkom bij weer een nieuwe blog!

In een eerder blog hebben wij al een klein beetje gesproken over insulineresistentie. In dit blog gaan we wat verder in op dit onderwerp, want wat is het precies en nog belangrijker: wat kun je eraan doen?

Nu allereerst even een herhaling van wat insuline doet in ons lichaam en wat er gebeurt op het moment dat er sprake is van insulineresistentie. Insuline is een hormoon dat in het lichaam wordt aangemaakt om de bloedsuiker te reguleren. Dit hormoon zorgt er namelijk voor dat de bloedsuikerspiegel verlaagd wordt indien dit nodig is. Om even een voorbeeld te geven: Wanneer we een verjaardagsfeestje hebben gehad waarbij we aardig wat suikers gegeten hebben (taart, cake, snoep etc.) stijgt het bloedsuikergehalte in het lichaam. Insuline zorgt ervoor dat dit gehalte weer daalt waardoor de bloedsuikerspiegel weer in balans is.

Bij mensen waarbij sprake is van insulineresistentie werkt dit proces niet meer helemaal zoals het zou moeten. Bij deze mensen ontstaat een bepaalde ongevoeligheid voor insuline. Het lichaam reageert dus niet altijd meer goed op suikers door insuline aan te maken waardoor de bloedsuikerspiegel weer zou moeten dalen. Bij hen zal de bloedsuikerspiegel dus sneller een hoge waarde aangeven.

Wat de precieze oorzaak is van insulineresistentie is vaak moeilijk te zeggen, meestal wordt dit veroorzaakt door te weinig beweging, overgewicht en ook is er vaak sprake van een erfelijke factor. Dit betekent dat het niet altijd zo hoeft te zijn dat mensen die last hebben van insulineresistentie ook overgewicht hebben. Insulineresistentie is vaak een aanloopje tot diabetes. Mensen met diabetes (type 2) zijn altijd insulineresistent. Daarom krijgen diabeten vaak medicijnen die het lichaam weer gevoeliger maken voor insuline.

Maar voordat of zelfs áls je al diabetes hebt valt er vaak heel erg veel winst te behalen met leefstijlveranderingen. Meer bewegen maar ook vooral een gezond en evenwichtig voedingspatroon spelen een grote rol bij het weer gevoeliger worden voor insuline van het lichaam.

https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/diabetes-in-het-algemeen/insulineresistentie

Effecten van de hongerwinter op de gezondheid

Een aantal weken geleden bezochten Melanie en ik een Symposium voor verloskundigen.
Zoals jullie misschien wel weten zijn wij zelf geen verloskundigen maar diëtiste en diëtiste in opleiding maar dit mocht de pret niet drukken. Wij werden hartelijk ontvangen en na een kopje thee werd het Symposium ingeleid.
Na een kort welkomstpraatje en een applaus was daar Dr. Susanne de Rooij. Susanne de Rooij is onderzoeker en professor in het AMC en heeft onderzoek gedaan naar wat de hongerwinter voor invloed heeft gehad op zwangeren en hun ongeboren of pasgeboren kindjes en wij willen deze indrukwekkende resultaten graag met jou delen.

In het najaar van 1944 werden de voedseltransporten van de Nederlandse bevolking gehinderd door de Duitsers ten gevolge van de Tweede wereldoorlog. Dit zorgde ervoor dat voedsel schaars was en deze periode wordt daarom ook wel ‘De hongerwinter’ genoemd. Voor  maar liefst vijf maanden lang was er per persoon in Nederland maar 400 kcal tot 800 kcal per dag beschikbaar. Normaal gesproken zou een man zo gemiddeld rond de 2000 kcal per dag binnen moeten krijgen. Voor een vrouw is dit een gemiddelde van 1500 kcal.
De meeste mensen aten voornamelijk brood, aardappelen en/of suikerbieten.
Dit omdat het beschikbaar en goedkoop was. Gelukkig gaven deze koolhydraatrijke producten ook wat energie.

Vooral zwangeren en vrouwen die net waren bevallen hadden het erg zwaar tijdens deze periode. Het is natuurlijk erg belangrijk om tijdens de zwangerschap genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen voor de ontwikkeling van het kind.
Je kunt je misschien wel voorstellen dat hier, door de tekorten die er op dat moment waren in Nederland, geen sprake van was.
Dit was aanleiding voor professor de Rooij om onderzoek te doen naar de gezondheid van de mensen geboren tijdens of rondom de hongerwinter.
Want wat voor invloed heeft dit gehad op hun gesteldheid en kunnen we zien of dit invloed heeft gehad op de ontwikkeling van bijvoorbeeld de hersenen?

Destijds werd meteen al duidelijk dat het gewicht van de pasgeborenen in deze periode significant lager was dan dat van pasgeborenen in andere periodes. De geboortedossier van de mensen die tijdens de hongerwinter werden geboren werden bewaard en geanalyseerd.
Er werd onderscheid gemaakt tussen drie verschillende groepen:
1. Mensen die zijn geboren voor de hongerwinter en die alleen de gevolgen als kind hebben meegemaakt, niet als embryo
2. Mensen die verwerkt zijn na de hongerwinter
3. Mensen die in de buik zaten tijdens de hongerwinter
Dit onderscheid werd gemaakt om het onderzoek zo betrouwbaar mogelijk te maken.
Participanten waren 50, 56, 73 en 86 jaar in de tijd van het onderzoek.

Uit het onderzoek kwamen de volgende resultaten:
– Baby’s die in de eindfase van de zwangerschap aan de hongerwinter zijn blootgesteld hadden een lager geboortegewicht.
– Bij mensen die als baby in de beginfase van zwangerschap aan de hongerwinter zijn blootgesteld is meer sprake van overgewicht, maar bij deze groep is juist wel meer sprake van complicaties op latere leeftijd
– Alle blootgestelde groepen hadden slechtere glucosetolerantie op 50 en 56-jarige leeftijd dan dat van mensen die niet waren blootgesteld aan de hongerwinter
– Bij de participanten was 3x vaker sprake van hart- en vaatziekten dan gemiddeld. Dit kan het gevolg zijn van het feit dat deze mensen ook een ander soort voedselvoorkeur hadden dan gemiddeld.
De voorkeur van deze groep lag vaak bij producten met een hoger vetgehalte.
– Borstkanker komt vaker voor bij mensen die als baby zijn blootgesteld aan de hongerwinter dan gemiddeld
– Het cognitief vermogen is bij sommige mensen die als baby zijn blootgesteld aan de hongerwinter slechter ontwikkeld dan gemiddeld, hierdoor verouderen de hersenen sneller en er is sprake van kleinere hersenen
– Vrouwen zijn tot aan de leeftijd 65 al vaker overleden aan de gevolgen van borstkanker en hart- en vaatziekten

De resultaten liegen er dus niet om; de effecten van de hongerwinter hebben wel degelijk een invloed gehad op de gezondheid. Ook bleek uit onderzoek dat de effecten overdraagbaar zijn op volgende generaties.

Meerdere internationale onderzoeken bevestigen telkens weer dat er binnen deze groep vaker obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes voorkomt dan bij andere groepen.

“Ja, allemaal leuk en aardig” hoor ik jou als zwangere nu denken, “maar wat heb ík hier aan?”
Wat wij nu eigenlijk duidelijk willen maken met het publiceren van de uitkomsten van dit onderzoek is dat het mega belangrijk is om voor, tijdens en na de zwangerschap voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen! Wil je weten wat je precies nodig hebt tijdens de zwangerschap? Neem dan gerust contact op met de diëtist, hij of zij helpt je graag verder! 😊

Tot volgende keer.

PCOS

Goedendag en welkom bij dit blog over PCOS, 

Vandaag wil ik mij iets meer gaan richten op de hormonen die een rol spelen bij PCOS, dit zijn er namelijk nogal wat. En wie krijgt er al niet de kriebels wanneer hij/zij het woord ‘hormonen’ hoort vallen. Daar wil ik een beetje doorheen en dat ga ik dus ook samen met jullie doen vandaag. 

Allereerst is het belangrijk om te weten dat het tot op heden nog niet duidelijk is waardoor PCOS ontstaat. Wat we wel weten is dat de werking van veel verschillende hormonen een rol speelt.  

De drie belangrijkste hormonen zijn: testosteron, LH, FSH.  
LH is de afkorting voor luteïniserend hormoon. Bij vrouwen zorgt een stijging van dit hormoon voor stimulatie van de eisprong. Dit hormoon wordt samen met FSH afgegeven.  
Onder invloed van deze hormonen wordt de hormoonproductie van andere geslachtshormonen geregeld.  
FSH staat voor follikelstimulerend hormoon en stimuleert bij de vrouw de groei en rijping van follikels in de eierstokken, en zet de follikels aan tot productie van oestrogenen.  
Testosteron daarentegen is een mannelijk hormoon en kan eventueel overbeharing en in sommige gevallen acne veroorzaken.  

De eierstokken van vrouwen met PCOS kunnen hoge gehaltes mannelijke hormonen zoals testosteron produceren. Bij deze vrouwen is de rijping van de follikels verstoort. Dit kan ervoor zorgen dat de follikel intact blijft. In dat geval wordt er vaak een cyste gevormd. 

Een ander bekend hormoon welke een rol speelt bij PCOS is insuline. Insuline is het hormoon dat onder anderen verantwoordelijk is voor de bloedsuikerspiegel. Bij 75% van de vrouwen met PCOS zonder overgewicht en 95% van de vrouwen met overgewicht en PCOS is er sprake van insulineresistentie. Dit betekent dat het lichaam minder gevoelig wordt voor de insuline die er geproduceerd wordt. Het lichaam reageert hierop door hogere concentraties insuline aan te maken, zodat de bloedsuikerspiegel toch stabiel blijft. De eierstokken van vrouwen met PCOS zijn gevoelig voor deze hoge concentratie insuline, deze zet de eierstok aan tot het produceren van meer geslachtshormonen. 

Om goed te kunnen begrijpen wat er gebeurt in het lichaam wanneer er sprake is van PCOS  is het belangrijk om te weten welke hormonen een rol spelen hierbij. Als je na het lezen van mijn, hopelijk duidelijke, blog nog vragen hebt stel ze dan gerust! Dat kan ten alle tijden door een mailtje te sturen naar info@dietistvrouwenvruchtbaarheid.nl 

Volgende week komt er een blog online met allemaal handige weetjes over PCOS. Houdt onze website in de gaten en mis niets. 

Bronnen: 
https://www.monash.edu/medicine/sphpm/mchri/pcos/guideline 
https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpen/pcos-polycysteus-ovarium-syndroom/ 

Het eerste blog is een feit!

Hi!

Welkom bij mijn aller, allereerste blogpost (aaah), heel erg spannend maar ook heel erg leuk! Allereerst zal ik mezelf even voorstellen. Mijn naam is Lara den Ouden, ik ben 22 jaar en ben tweedejaars studente Voeding & Diëtetiek aan de Haagse hogeschool. Al sinds jongs af aan ben ik bezig met voeding en de effecten dat voeding heeft op het menselijk lichaam. Mijn keuze voor deze opleiding was dan ook voor veel mensen uit mijn omgeving geen verrassing. Ik zal van september 2019 tot mei 2020 stage lopen bij diëtistenvereniging Vrouw & Vruchtbaarheid. Ik zal mij hier vooral bezighouden met het creëren van content voor de social media. Daarnaast loop ik mee in de praktijk van Melanie waarin ik praktijkervaring op zal doen in ons vakgebied.

Nu genoeg over mij, ik wil namelijk graag even jullie aandacht vragen voor iets wat mij en veel vrouwen aan het hart gaat. September is namelijk ‘PCOS Awareness month’. En ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat ik vind dat er te weinig over PCOS bekend is en ik daarom ook erg blij ben dat er in deze maand extra veel aandacht aan dit onderwerp besteed wordt. Voor degene die het nog niet kennen zal ik nog even in het kort uitleggen wat PCOS nou precies is. PCOS is de afkorting van Poly Cysteus Ovarium Syndroom en komt bij 5% tot 10% van de vrouwen voor. PCOS is geen ziekte maar een syndroom, dit betekent dat er meerdere symptomen zijn maar dat deze symptomen niet allemaal tot uiting hoeven te komen. Vrouwen die kampen met dit probleem kunnen last hebben van de volgende symptomen: 1. Onregelmatige menstruatie of uitblijvende menstruatie 2. Verhoogde hoeveelheid hormonen 3. Cystes (op de eierstokken) Indien er sprake is van twee van de bovenstaande symptomen spreekt men van PCOS. Het is natuurlijk ten alle tijden de taak van de arts om dit vast te stellen.

Andere symptomen/kenmerken van PCOS zijn: – Gewichtstoename – Acne – Overbeharing Doordat niet elke vrouw last heeft van dezelfde symptomen is het beeld van PCOS is bij elke vrouw anders. Het syndroom wordt onder andere veroorzaakt doordat er sprake is van een te hoog testosterongehalte. Daarnaast komt het vaker tot uiting bij vrouwen met overgewicht (BMI >25 kg/2). Anticonceptie (zoals de pil) en afvallen kan de symptomen verminderen.

Nu kunnen wij als diëtisten erg veel hulp bieden op het gebied van PCOS. Uit meerdere onderzoeken in namelijk gebleken dat gezonde voeding en het hanteren van een gezonde leefstijl een positief effect kunnen hebben op de behandeling van PCOS. Door soms kleine aanpassingen in je voeding te maken kun je niet alleen wat afvallen, maar mogelijk ook een positief effect verwachten in de cyclus. We zien relatief vaak dat vrouwen met PCOS ongevoelig zijn voor insuline. Door insulineresistentie heeft men een hoger risico op het ontwikkelen van het zogenoemde metabool syndroom. Dit betekent dat, naast veel voorkomend overgewicht, PCOS ook verband houdt met het ontstaan van hart- en vaatziekten, diabetes en een hoge bloeddruk op latere leeftijd.

Door samen naar de voeding te kijken kan er dus heel veel winst behaald worden!

Nieuwsbrief nr. 2

*|MC:SUBJECT|*

Bedankt voor alle reacties ! 
Toen wij onlangs een nieuwsbericht op Nieuws voor Diëtisten mochten plaatsen hadden wij niet durven dromen dat er zoveel (leuke) reacties en aanmeldingen kwamen voor onze vereniging en nieuwsbrief. Het doet ons goed om te horen en zien dat er zoveel interesse is op het gebied van voeding en vruchtbaarheid. Er moeten nog veel stappen gezet worden, maar het begin is er! 
Work work work
Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe voedingsrichtlijn voor vruchtbaarheid waaronder PCOS. Daarnaast wordt er achter de schermen hard gewerkt aan de nieuwe website en zijn er al een aantal kleinschalige onderzoeken op het gebied van PCOS en voeding uitgezet. In de toekomst willen wij meerdere facetten van vruchtbaarheid, vrouwen en diëtetiek onderzoeken en op de kaart zetten. 

Daarnaast zijn we hard bezig met het leggen van diverse contacten, die werkzaam zijn op het gebied van vruchtbaarheid. Er is onder andere al contact gelegd met: verloskundigen; gynaecologen, fertiliteitsartsen en onderzoekers. We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe contacten, dus ben of ken je een zorgprofessional (anders dan diëtist) en heb je interesse of ideeën kun je een mailtje sturen naar info@dietistvrouwenvruchtbaarheid.nl  

Women’s Health
Karine Hoenderdos heeft ons benaderd een bijdrage te leveren aan een stuk in Women’s Health over voeding en vruchtbaarheid. Een kans die wij natuurlijk met beiden handen hebben aangegrepen. Rita Razooki, één van de bestuursleden, heeft het interview gedaan. In het stuk, wat in het voorjaar uitkomt, wordt onder andere de relatie tussen (overmatig)bewegen en vruchtbaarheid beschreven.  

DCN-academy
Op woensdag 30 januari zullen wij een korte update geven over de ontwikkelingen van de vereniging op de DCN-academy in Veenendaal. Wij zijn die dag aanwezig om vragen te beantwoorden. 
Team
     Rita Razooki         Aileen de Vogel      Marloes van Zeijl      Djarna Bunnik
Publiciteit
Nog steeds kunnen wij alle publiciteit erg goed gebruiken. Hoe meer mensen van het bestaan van de diëtistenvereniging afweten des te meer mensen wij uiteindelijk kunnen helpen.   
Ben jij of ken jij een diëtist die interesse zou hebben om aandacht aan het platform te besteden of in de toekomst deel zou willen nemen aan de Diëtistenvereniging Voeding en Vruchtbaarheid?   
Verwijs of stuur een e-mail naar: info@dietistvrouwenvruchtbaarheid.nl. Dan zorgen wij dat diegene op de hoogte blijft van de ontwikkelingen. 
Stuur ons een e-mail
Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, All rights reserved.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

Our mailing address is:
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*

Nieuwsbrief nr. 1

*|MC:SUBJECT|*

De allereerste nieuwsbrief van Diëtistenvereniging Vrouw en Vruchtbaarheid is een feit!  
 
Er was geen beter moment om deze nieuwsbrief te versturen want het is de week van de vruchtbaarheid.  
In deze nieuwsbrief zullen wij ons aan u voorstellen en vertellen wat onze plannen zijn.

 

Aanleiding
Wij zijn alle vier Diëtisten die al enige tijd bezig zijn met de specialisatie voeding en vruchtbaarheid. Allen liepen wij op meerdere vlakken vast wegens te weinig draagvlak. Aileen bedacht dat, de krachten bundelen in een vereniging de beste oplossing zou zijn om uiteindelijk ons gezamenlijk doel te bewerkstelligen. Ons doel is om mensen met vruchtbaarheidsproblemen te begeleiden met hun voeding en levensstijl om zo de vruchtbaarheid te verhogen en klachten te verminderen.

Aileen de Vogel
“Sinds een aantal jaar is mijn droom ‘het hebben van een eigen praktijk die gespecialiseerd is in vrouwenproblematiek’ uitgekomen. Het is ontzettend tof dat mijn tweede droom ‘PCOS en vruchtbaarheid binnen de diëtetiek op de kaart zetten’ ook werkelijkheid is geworden.”
Marloes van Zeijl
“Als diëtist heb ik vrouw en voeding als aandachtsgebied. In mijn praktijk zie ik veel vrouwen met uiteenlopende klachten. Denk aan overgang, vruchtbaarheidsproblemen of zwangerschapsdiabetes. Omdat er op het internet veel verschillende (en niet altijd even goede) adviezen worden gegeven, ben ik erg blij met het initiatief om de krachten te bundelen en één geluid te laten horen.”
Djarna Bunnik
“Ik heb mij altijd verbonden gevoeld met de mensen waarbij zwanger worden niet vanzelf gaat. Toen ik hoorde dat Aileen dit initiatief wilde starten heb ik snel van mij laten horen om aan te sluiten. Er valt nog veel te bieden om de zorg beter te maken rondom vruchtbaarheid.”
Rita Razooki
“Als ik aan de toekomst denk dan heb ik een carriere op het gebied van voeding voor de vrouw. Hierbij is voeding en vruchtbaarheid sterk aan elkaar gelinkt en heeft veel met elkaar te maken. Samen met mijn collega dietisten wil ik zoveel mogelijk vrouwen bereiken met kennis en begeleiding naar een gezond gewicht en voedingspatroon om de kans op zwangerschap te vergroten.”
Vorderingen
Op dit moment zijn wij druk bezig om Diëtistenvereniging Vrouw en Vruchtbaarheid vorm te geven. 
Wat er allemaal achter de schermen plaatsvindt, is het volgende: 
  • Behandelingsrichtlijn ontwikkelen
  • Scholing ontwikkelen
  • Huisstijl ontwikkelen 
  • Website ontwerpen
  • Contacten leggen met verwijzers
  • Contacten leggen met diëtisten die zich aan zouden willen sluiten
  • Bekendheid geven aan diëtistenvereniging Voeding en Vruchtbaarheid 

We kunnen alle publiciteit erg goed gebruiken. Hoe meer mensen van het bestaan van de diëtistenvereniging afweten des te meer mensen wij uiteindelijk kunnen helpen.  
Ben jij of ken jij een diëtist die interesse zou hebben om aandacht aan het platform te besteden of in de toekomst deel zou willen nemen aan de Diëtistenvereniging Voeding en Vruchtbaarheid?  
Verwijs of stuur een e-mail naar: info@dietistvrouwenvruchtbaarheid.nl 
Dan zorgen wij dat diegene op de hoogte blijft van ontwikkelingen.  

Stuur ons een e-mail
Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, All rights reserved.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*

Our mailing address is:
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*

Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.

*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*